ara
جامعة الموصل / مرکز دراسات الموصل
مجلة دراسات موصلیة
1815-8854
2664-293X
2009-09-01
5
26
1
20
10.33899/moss.2009.6293
6293
The Mosul Folktale of Ismail Abdul-Wahab's Poetry
الحكاية الشعبية الموصلية في الخيال الشعريديوان (لا فضاء سوى وحشتي)لعبد الوهاب إسماعيل أنموذجا
Ali Kamal-Addeen Al-Fahady
1
Ismail Has A unique Imagination In Converting Them Into Poems. These Poems Teem With Interesting Innovations However He Coins These Poems In A bromd New Experience Trying to solve the riddle of life through collecting the old with the new by means of the feeling of childhood as well as Manhood to the degree that he makes it seem new and exotic because he reforms it in his poems depending on all the folktale or its style concerning beginning and ending or its reliance on a syllable from a poem or its characters and setting. Then he unifies the hero of the folktale with the hero of his poem mixing sometimes the folktale with some greek epics.
يبدع خيال إسماعيل الحكاية الشعبية شعرا بطاقات إبداعية مبتكرة فيصوغها في تجربة جديدة محاولا فك لغز العالم بالجمع بين القديم والجديد بمشاعر الطفولة والرجولة فيخلع عليها الجدّة والغرابة إذ يعيد إنتاجها في قصيدته باعتماده الحكاية كلّها، أو أسلوبها من حيث الابتداء والانتهاء أو اعتمادها في مقطع من قصيدته أو اعتماد شخصياتها وأماكنها وتوحيد بطلها ببطل قصيدته وقد يمزج حكاية وملحمة يونانية فيها.
https://moss.mosuljournals.com/article_6293_78ecd2cde21a5a520aa99672264fbf54.pdf
الحكاية الشعبية
عبدالوهاب اسماعيل
خيال
ara
جامعة الموصل / مرکز دراسات الموصل
مجلة دراسات موصلیة
1815-8854
2664-293X
2009-09-01
5
26
21
36
10.33899/moss.2009.6288
6288
The Attributes of Mosulli Cultture in Many Examples of Folk Tales of Mosul Acultural and Critical Study
تجليات الثقافة الموصليةفي نماذج من حكايات الموصل الشعبية(مقاربة نقدية ثقافية)
Ahmed J. Yaseen
1
Throughout a critical study، this research tackles examples of Mosulli folk tales such as : The tale of the beetle، the tale of the seven divorsed woman، and the tale of the fish and the melon.
This research tries to investigate the attributes of Mosulli Cultture which is included by the literary structure via a cultural approach. This culturals approach explores the hidden intentions beyond to these tales which represent an important aspect belong to the popular legacy of mosul.
يتناول هذا البحث بالدراسة النقدية نماذج من حكايات الموصل الشعبية، وهي : حكاية الخنفسانة، وحكاية المطلقات السبع، وحكاية السمك في البطيخ وبمكرهن يصعدن المريخ ويحاول البحث أن يكشف عن تجليات الثقافة الموصلية التي تضمنتها البنية الأدبية للحكايات، عبر منهج ثقافي، يرصد الدلالات المضمرة فيما وراء هذه الحكايات التي تمثل جانبا مهما من التراث الشعبي لمدينة الموصل وثقافتها.
https://moss.mosuljournals.com/article_6288_692ffabdc66a27fb5415391a3709c082.pdf
الثقافة
الحكاية
الشعبية
الموصل
ara
جامعة الموصل / مرکز دراسات الموصل
مجلة دراسات موصلیة
1815-8854
2664-293X
2009-09-01
5
26
37
56
10.33899/moss.2009.6292
6292
Dialogue in Ali Fahadi Stories: Analytical Study
الحوار في قصص على الفهادي:دراسة تحليلية
Nabhan Hasson Al-Sadoon
1
The Muslawi writer, Dr. Ali Kamal Al Den Al Fahadi, lecturer of Islamic Literature at the College of Arts, Mosul University, is examined here for the coherent and artistic features that characterize his stories in addition to their poetic and sensitive language. They include eight stories published for the period 1999–2004 including: Light Mistress and the Original Horse (1999), Equities in Al Aqsa Sky (2000), Mistress of Towers (2001), The Depressed and the Prey (2001), Dhuhur Valley Angle (2001), River Teacher (2001), Horse and Banner (2003), Ox, Yard and Wrestling (2004).
Ali Al Fahady stories included various examples of narrative dialogue showing the characters and present the events. This study examines the dialogue in Ali Al Fahady stories through analyzing the dialogue texts and show their artistic and aesthetic dimensions to reveal their significances.
The study consists of an introduction and two sections. The introduction identifies the concept of dialogue while section one examines the external dialogue: the dual/ the convergence as related to the compound dialogue (the descriptive analytical), the symbolic dialogue and the dialogue without description, analysis and symbolization. Section two deals with the internal dialogue: individual/ mono dialogue as related to monologue, conscious dialogue, imagination and self–conversation.
تم اختيار القاص الموصلي (الدكتور علي كمال الدين الفهادي أستاذ الأدب الإسلامي في كلية الآداب– جامعة الموصل) ميداناً للبحث لما تحمل قصصه من تقنيات فنية متماسكة إلى حد كبير فضلاً عن لغته ذات الحس الشعري وهي ثمان قصص قصيرة نشرت ما بين 1999-2004 على وفق الآتي: سيدة النور والفرس الأصيل (1999)، صافات في سماء الأقصى (2000)، سيدة الأبراج (2001)، البائس والطريدة (2001)، حورية وادي ظهر (2001)، معلمة النهر (2001)، الجواد والراية (2003)، الثور والحلبة والمصارعة (2004).حوت قصص علي الفهادي نصوصاً كثيرة ومتنوعة من الحوار القصصي أظهرت الشخصيات وعملت على تقديم الأحداث لذا جاء هذا البحث ليدرس الحوار في هذه القصص من خلال تحليل النصوص الحوارية وبيان أبعادها الفنية والجمالية والكشف عن الدلالات التي تمخضت عنها. قام البحث على مدخل ومبحثين: تضمن المدخل تحديد مفهوم الحوار، وخص المبحث الأول بدارسة (الحوار الخارجي: الثنائي/ التنأوبي) من حيث الحوار المركب (الوصفي التحليلي) والحوار الترميزي والحوار المجرد من الوصف والتحليل والترميز، أما المبحث الثاني فكان لدراسة (الحوار الداخلي: الفردي/ الأحادي) من حيث الإرتجاع أو المونولوج وحوار تيار الوعي والتخيل ومناجاة النفس.
https://moss.mosuljournals.com/article_6292_4b93cc85731ccbd3a359dd952f2682f2.pdf
الفهادي
الحوار
قصص
ara
جامعة الموصل / مرکز دراسات الموصل
مجلة دراسات موصلیة
1815-8854
2664-293X
2009-09-01
5
26
57
72
10.33899/moss.2009.6290
6290
The literary “Deviation” shaţahāt —Words of Ecstasy as poetics of Sufism: A Reading in Bushra al-Bustani’s “Ma’idat el-Khamri Tadur—The Wine Table spins”
الشطحات الادبية شعريةً للتصوف:قراءة في مائدة بشرى البستاني
PhD
1
Wafaa Abdullatif Abdulaali
2
The paper investigates the use of the words of ecstasy, called here as “Deviations” as elements of poetics in Bushra al-Bustani’s “Ma’idat ul-Khamri Tadur—The Wine Table Spins”. The poem which is of sixteen stanzas is presented as an application for Julia Kristeva’s theory of the abject which she presents in her book Powers of Horror: an Essay on Abjection. The “jettison” of the abject in an artistic formation of a poetics of the abject co-opted in dire times of the war. Resistance of war is one result of this throwing out of the “atrocity” clothed in an aesthetics that is rendered able to defeat the occupation of Iraq. The poem is taken into the whirling movement, reminiscent of the Mevlevi dance, also known as the skirt dance. The overwhelming “spinning” of the poem is a method to discharge the “horrendous” reality of war.
يتناول هذا البحث الموسوم (الشطحات الادبية شعرية للتصوف ،قراءة في مائدة بشرى البستاني، قصيدة مائدة الخمر تدور المتشكلة من ستة عشر مقطعا بالتحليل انطلاقا من نظرية جولياكرستيفا في القبح الذي تعمل الشعرية على مقاومته بما تمتلك من طاقة جمالية فاعلة وقادرة على دحر عوامل الاستلاب في النهاية إذ يشتغل النص على دوران لولبي في) صراعه بين عوامل الايجاب والسلب وتهيمن على فضاء البحث تجربة صوفية واضحة المعالم ...
https://moss.mosuljournals.com/article_6290_1fc502ccc16a1a20016f9045ddd5506e.pdf
شعر
تصوف
بشرى البستاني
ara
جامعة الموصل / مرکز دراسات الموصل
مجلة دراسات موصلیة
1815-8854
2664-293X
2009-09-01
5
26
73
84
10.33899/moss.2009.6291
6291
Al-Mosulia folktale between naturalization unity and multiplicity types
الحكاية الشعبية الموصليةبين (وحدة التجنيس وتعدد الأنماط)
Ali A. Mohammad
1
The problem of this research is hidden in defined the (term) for folktale between terms chaos which entered with together, we will called (folk stories).
The research aims to read the (folk stories) and calling the type of folktale and keep peace with it had given knowledge and idioms definition for knowledge this style the research aims to treatment the problem of definition idioms and how to treat it the research specialist to read alMosul book tale by Ahmed al sowfee
But the style of research which it division and treatment the sample of idioms and the first research concering the reason idioms disorder and the two treatment the idioms.
تكمن مشكلة البحث في تحديد (مصطلحٍ) للحكاية الشعبية، في فوضى المصطلحات التي تتداخل مع بعضها البعض ضمن ما سنطلق على تسميته (القصص الشعبي)، وتكمن أهمية البحث في قراءة القصص الشعبي وتسمية نمط الحكاية الشعبية بما يتناسب مع معطاها المعرفي وخصوصية مرجعيتها ضمن إستراتيجية التسمية التي تعمل على تحقيق (التحديد الاصطلاحي) للمعطى المعرفي لهذا النمط، إذ يهدف البحث إلى معالجة الاضطراب الحاصل في تحديد تسمية (المصطلح) وكيفية تناوله، وتحدد البحث بقراءة كتاب حكايات الموصل الشعبية للمرحوم أحمد الصوفي. أما هيكلية البحث التي قسمت إلى تمهيدِ تناولت فيه إشكالية المصطلح، والتأم المبحث الأول على أسباب اضطراب المصطلح، والمبحث الثاني في معالجة اضطراب المصطلح.
https://moss.mosuljournals.com/article_6291_135d9493fae3c575bb7844e785575cbb.pdf
الحكاية
الشعبية
الموصلية
ara
جامعة الموصل / مرکز دراسات الموصل
مجلة دراسات موصلیة
1815-8854
2664-293X
2009-09-01
5
26
85
98
10.33899/moss.2009.6289
6289
Aspects of repetition in the poetry of Bashra Al-BustaniThe preceding retrain in the poem of "Maidat al-Khamr Ta door".
تمظهرات التكرار في شعر بشرى البستانيفاعلية اللازمة القبلية في قصيدة(مائدة الخمر تدور) أنموذجا
Jasim M. Jasim
1
Repetion is characterized as describing technique and creating operating works that the Modern Arabic poem lent on as the traditional ones. So , it employ the repition the tics in submit its vision and crystallize its poeticadness.
This research attempt to investigate the details of this technique and the tools of its formulating in her poetry.
That is by studying this technique in her poetry into tow levels.
A- A level deals with the historical study of this phenomenon in her poetry.
B- A level deals with repetition in analyzing study in the poem of "Maidat al-Khier to door" for it is characterized in its specialization by this field.
يمثل (التكرار) تقنية واسمة، والية اشتغال ابداعي تتكي عليه القصيدة العربية الحديثة – اسوة بالموروثة – موظفة جمالياته في طرح رؤياها وبلورة شعريتها.و يحاول هذا البحث الكشف عن دقائق هذه التقنية وآليات تمظهرها في شعر بشرى البستاني، وذلك بتناول هذه التقنية في شعرها على مستويين : أ-مستوى يتناول الرصد التاريخي بتتبع هذه الظاهرة وتطورها في شعر الشاعرة بعامة.ب- مستوى يتوخى التحليل، باعتماد قصيدة (مائدة الخمرتدور) عينة تحليلية، كونها قصيدة (بنى تكرارية) اذ تلعب هذه البنى دورا رياديا في تاسيس شعرية القصيدة، جاعلة منها علامة مائزة في تطور توظيف جماليات التكرار في شعر الشاعرة.
https://moss.mosuljournals.com/article_6289_ae8ec009e00fe791ff5322dd222f4cb5.pdf
مائدة الخمر
شعر
البستاني
ara
جامعة الموصل / مرکز دراسات الموصل
مجلة دراسات موصلیة
1815-8854
2664-293X
2009-09-01
5
26
99
127
10.33899/moss.2009.45648
45648
Lost manuscripts in endowments of Mosul library (Statistical study documentaries)
المخطوطات المفقودة في مكتبة أوقاف الموصل (دراسة وثائقية إحصائية)
raeed A. abdullah
1
WAKFS manuscripts were in the central province of Nineveh, of theft and neglect, as one of cultural institutions in the city and the task which contains the treasures of the heritage of the manuscript.
Research dealing with the manuscripts that were lost from the library through a historical review of official documents, a researcher with the scientific and practical step for the inventory and study of manuscripts, and identify the missing ones, especially after exposure to theft and neglect by previous administrations, which did not deprive the years since the theft in 1995.
Research to address the topic Mbgesin first a brief history of the emergence of Awqaf Public Library in Mosul. While guaranteeing the second topic: the lost manuscripts, and was documented historically and official documents, and the right research agenda includes a number of manuscripts lost in all the Treasury, as well as the right models of images and a number of official documents.
The aim of this study to identify the lost manuscripts in the library endowments of Mosul, with a study of analytical and statistical and documentary to the reality of this process in the Library Endowment, and research in the history of the loss of manuscripts, and in fact reached by the manuscripts, also aims to identify the most important manuscripts that were lost, and the alarm and the reference to .
تعرضت مخطوطات الأوقاف المركزية في محافظة نينوى للسرقة والإهمال، باعتبارها إحدى المؤسسات الثقافية المهمة في المدينة، والتي تحتوي على كنوز من التراث المخطوط . فالبحث تناول المخطوطات التي فقدت من المكتبة استعراضا تاريخيا من خلال الوثائق الرسمية، حيث قام الباحث بخطوة علمية وعملية لجرد ودراسة مخطوطاتها، وتبيان المفقود منها، خاصة بعد تعرضها للسرقة والإهمال، والتي لم تجرد منذ سرقتها سنة 1995م.قسم البحث إلى مبحثين: تناول المبحث الأول: نبذة تاريخية عن نشأة مكتبة الأوقاف العامة في الموصل، في حين تضمن المبحث الثاني: المخطوطات المفقودة، وتم توثيقها تاريخيا وبالوثائق الرسمية، كما الحق البحث بجدول يضم عدد المخطوطات المفقودة في كل خزانة، وكذلك ألحق بنماذج من الصور وعددا من الوثائق الرسمية.وتهدف هذه الدراسة للتعرف على المخطوطات المفقودة في مكتبة أوقاف الموصل، مع إجراء دراسة تحليلية وإحصائية ووثائقية لواقع هذه العملية في مكتبة الأوقاف، والبحث في تاريخ فقدان المخطوطات، والواقع الذي وصلت إليه المخطوطات، كما تهدف إلى التعرف إلى أهم المخطوطات التي فقدت، والتنبيه والإشارة إليها.
https://moss.mosuljournals.com/article_45648_aeb3cb8530ab518096de32e3d1aa9f5e.pdf
الاكلاك
تجارة
عثماني
ara
جامعة الموصل / مرکز دراسات الموصل
مجلة دراسات موصلیة
1815-8854
2664-293X
2009-09-01
5
26
129
143
10.33899/moss.2009.6287
6287
Rafts in Mosul through ForeignTravelers' writings
الأكـلاك فـي المــــوصل مــن خــــــلالكتب الرحلات آبان العهد العثماني
Amer B. Ismaeel
1
This research is an humbled attempt to follow up and analyze the foreign travelers' impressions how visited Mosul during the Ottoman reign (1516-1918) about the rafts.In fact foreign travelers toke record of their travels' route from their home to Mosul and vice versa or from Mosul to Baghdad or to south of Iraq.Foreign travelers' writings included valuable information about the construction of rafts , their raw materials and routes from Diyarbekr to Baghdad via Mosul. Also, they contained much information the role of the rafts in Mosul prosperity because the rafts were the best means of transportation at that time , so they connected Mosul with Anatolia in the north , Kurdistan in the northeastward and Baghdad in the south.
يعد هذا البحث محاولة لتتبع انطباعات بعض الرحالة الأجانب الذين زاروا الموصل في العهد العثماني (1516 – 1918) وما تضمنته من معلومات قيمة عن الاكلاك من خلال مدوناتهم التي كانوا يكتبونها وبشكل يومي عن خطوط سير رحلاتهم من بلادهم وحتى وصولهم الموصل أو ما بعدها وكذلك ذكر خطوط سير عودتهم إلى بلادهم، وقد استقل معظم هؤلاء الرحالة، الاكلاك في وصولهم للموصل والسفر منها إلى بغداد ثم إلى جنوب العراق وقد حفلت تلك المدونات أو ما تسمى ﺒ (كتب الرحلات Travel Books) بمعلومات وافية كما سبق أن اشرنا عن الاكلاك وعن تجاربهم على متنها وكذلك وصفهم لعملية بنائها والمواد الأولية الداخلة في عملية البناء والمسالك التي كانت تسلكها في تحركها في مجرى نهر دجلة من ديار بكر إلى الموصل أو من الموصل إلى تكريت ثم بغداد. كما تناول البحث دور الاكلاك في إنعاش تجارة الموصل الداخلية والإقليمية لأنها تعد واسطة نقل نهرية قديمة ربطت الموصل في فترة البحث بالأناضول في الشمال وكردستان في الشمال الشرقي وبغداد من الجنوب.
https://moss.mosuljournals.com/article_6287_87f2b0d5ba847ba5b913755699a9fb1c.pdf
الاكلاك
تجارة
عثماني